Global Payments
Global Payments Europe (GPE) patří do nadnárodní skupiny, která je jedním ze světových lídrů v oblasti akceptace platebních karet. Svým klientům v řadě zemí Evropy a Asie nabízí technologie pro vydávání a akceptaci platebních karet spolu se službami k zajištění jejich provozu.
Požadavek zákazníka
Finanční a controllingové oddělení GPE požádalo o pomoc s modernizací finančního reportingu, který byl do té doby tvořen manuálně na základě exportu dat z více účetních systémů. Hlavním požadavkem bylo připravit data pro finanční reporting, vytvořit klíčové finanční reporty a dále připravit data i pro pozdější self-service reporting.
V oblasti dat šlo především o vytvoření vhodného datového modelu, konsolidaci dat z více účetních systémů (zemí/trhů), vyčištění dat, přepočtení dat na jednotnou měnu, propojení s vlastními číselníky, finančními plány (budgety), odhadovanými hodnotami (forecasty) a s dalšími manuálními vstupy. Jedním z požadavků na manuální vstupy byla možnost vložit několik verzí plánu pro konkrétní účetní období a možnost jejich porovnání v rámci reportů. Dále byla požadována konfigurace dynamického zabezpečení s ohledem na přihlášeného uživatele, jeho roli a zodpovědnost za určitá nákladová střediska. Specifickým požadavkem zákazníka byla near-to-real-time dostupnost dat. Důvodem tohoto požadavku bylo okamžité promítnutí zaúčtovaných změn ve výsledných reportech, zejména v období účetních závěrek.
V oblasti reportingu šlo o vytvoření různých obdob výkazu zisku a ztrát s řadou dodatečných pohledů a filtrů. Smyslem těchto reportů bylo mimo jiné srovnávání plánu oproti skutečnosti, srovnání více verzí plánu a včasné vizuální upozornění na podstatnější odchylky. U reportů byla požadována funkce drill-down – tedy možnost rozpadu z agregovaných dat výsledovky až na úroveň jednotlivých pohybů. Dále bylo požadováno, aby řešení umožňovalo komentovat jak agregované, tak i detailní řádky ve výsledných reportech, a rovněž umožňovalo nahrávat již zmíněné manuální vstupy. Zákazník také chtěl, aby byl celý projekt vyřešen v součinnosti s interním týmem.
Řešení
Řešení proběhlo v několika na sebe navazujících krocích:
- detailní analýza zdrojových účetních systémů v součinnosti s dodavatelem účetního systému;
- vytvoření architektonického návrhu řešení;
- obhájení architektonického návrhu s interním týmem architektury a IT bezpečností;
- vytvoření finančního data martu;
- vytvoření procesů zpracování dat;
- vytvoření orchestrace procesů;
- vytvoření vrstvy pro přístup k datům;
- napojení dat na reportingovou vrstvu;
- vytvoření reportů;
- customizace reportů dle požadavků zákazníka;
- proškolení uživatelů v základních funkcionalitách nástroje;
- předání díla.
Přínosy
Hlavním přínosem je významná úspora času finančního oddělení při tvorbě reportů a značné zjednodušení situace při účetních závěrkách. Zároveň se umožnilo bezpečné sdílení reportů širšímu okruhu uživatelů a celá oblast se výrazně zpřehlednila. Řešení navíc motivovalo ke zpracování dalších oblastí podobným způsobem. Byl také dodán monitoring report, díky kterému zákazník získal kompletní přehled o procesech v databázi, což výrazně napomáhá s údržbou a administrací celého řešení.