Organon & Co.
Organon je americká farmaceutická společnost specializující se na ženské zdraví a biosimilární léčiva. Portfolio společnosti zahrnuje více než 60 léků a produktů v oblasti reprodukčního zdraví, srdečních chorob, onkologie, imunologie, dermatologie, alergologie a astmatu. Současná podoba společnosti vznikla jako spin-off zavedené globální farmaceutické společnosti MSD (Merck). V roce 2024 společnost zaměstnává přibližně deset tisíc zaměstnanců a její obrat přesáhl 6 miliard dolarů. Od vzniku společnosti jsme jedním z důležitých partnerů v oblasti integrace dat, business analýzy, datové analýzy, reportingu a v neposlední řadě také guidance & governance.

Požadavek zákazníka
Požadavkem zákazníka bylo vytvořit poměrně unikátní dashboard v Power BI kombinující potřeby interního obchodního týmu, srozumitelnost pro zástupce regionálních vlád a užitečnost pro veřejnost. Zároveň bylo požadavkem, aby tento dashboard sloužil jako podklad pro prezentaci CEO společnosti Organon v rámci jeho plánované návštěvy Španělska, kde bylo cílem představit přínos společnosti pro zdraví žen.
Společnost Organon působí ve více než 140 zemích, mimo jiné i ve Španělsku, které vnímá jako klíčový trh pro silnou pozici v evropském regionu. Interní tým zákazníka zodpovídající za identifikaci obchodních příležitostí na španělském trhu nedisponoval žádným nástrojem, který by poskytoval srovnání zdravotnického a socio-ekonomického potenciálu jednotlivých regionů potřebného pro jednání s místními vládami. Veškeré analýzy byly prováděny manuálně nad desítkami excelovských souborů, což vytěžovalo interní tým zákazníka především při přípravě dat na úkor analýzy dat.
Vzhledem ke skutečnosti, že zákazníkova vize je „lepší a zdravější každý den pro každou ženu“, celé řešení mělo být nabídnuté také široké i odborné veřejnosti (zejména vědcům, profesionálům ve zdravotnictví, úředníkům a politické reprezentaci) jako cenný zdroj strukturovaných informací o nemocnosti, úmrtnosti a souvisejících socio-ekonomických ukazatelích v rámci jednotlivých regionů Španělska. Navržené řešení mělo být zhotovené ve španělštině, mělo obsahovat instruktážní videa, jak s řešením pracovat, a mělo nabízet možnost stažení všech dat.
Řešení
Řešení jsme vyvíjeli podle agilních metodik. Zajistili jsme kompletní business a datovou analýzu pro pochopení dat a jejich vztahů a pro rozpracování požadavků. V rámci krátkých iterací jsme dodávali dílčí řešení, která se průběžně testovala a dokumentovala. Díky agilnímu přístupu a průběžnému zapojení všech zainteresovaných stran jsme pokryli všechny prioritní požadavky zákazníka.
Oproti běžným manažerským reportům jsme vytvořili graficky atraktivní dashboard v technologii Power BI připomínající uživatelsky přívětivou webovou aplikaci. Veškeré datové transformace jsme podle požadavku zákazníka vyvinuli na úrovni Power BI.
Úvodní graficky řešený rozcestník (zobrazen na obrázku č.1 níže) vede uživatele do tří hlavních oblastí datových analýz (ukázka jedné z nich je na obrázku č. 2) a k dalším funkcionalitám dashboardu, kterými jsou například uživatelské srovnání regionů z pohledu libovolného ukazatele nebo možnost stažení vybraných dat. Na úvodní stránce se nachází mimo jiné odkaz na instruktážní video, jak s dashboardem pracovat.

Na každé stránce je vždy zobrazen 1 z více než 40 ukazatelů v detailu podle pohlaví, diagnózy a regionu – a to pomocí grafů, tabulek a map. Uživatel dashboardu má dále možnost přepnout způsob výpočtu ukazatele i filtrovat zobrazené výsledky. Díky navigačnímu panelu v horní části každé stránky je zajištěn rychlý přesun mezi sekcemi i jednotlivými stránkami. Ke každému ukazateli je navíc přidaný informační popisek.
Dashboard, jehož návštěvnost pomáháme monitorovat, je veřejně dostupný na webových stránkách zákazníka (https://www.organon.com/spain/mapa/). Tento nestandardní způsob sdílení dashboardu mimo prostředí zákazníka byl nutný pro zobrazení dashboardu i neregistrovanými uživateli. Protože tento způsob vypublikování neumožňuje stahování dat, pomocí Pythonu jsme rozdělili zdrojové soubory a tyto soubory nahráli na web zákazníka, aby je po vyfiltrování bylo možné stáhnout.
Přínosy
Hlavní přínosy dashboardu můžeme rozdělit podle cílových skupin. Internímu obchodnímu týmu jsme zefektivnili obchodní proces, vytvořili nástroj pomáhající získávat nové obchodní příležitosti a ušetřili čas potřebný pro manuální zpracování dat. Široké i odborné veřejnosti jsme vytvořili platformu nabízející zdravotnické a související socio-ekonomické ukazatele na jednom uživatelsky přívětivém místě, v agregované i detailní podobě, a navíc s možností stažení dat pro vlastní analýzy.
V neposlední řadě jsme pro CEO společnosti Organon vytvořili materiál pro jeho plánovanou návštěvu Španělska, který ilustruje klíčovou vizi společnosti Organon – zaplnit mezeru v chybějící zdravotní péči o ženy s cílem zlepšovat každodenní zdraví žen po celém světě.
Použité technologie
Dashboard byl implementován v prostředí Power BI, a to včetně datových transformací a výpočtů. Pro vygenerování souborů byl využit Python.